Anomaly Warzone Earth to innowacyjna i dopracowana graficznie gra, wyprodukowana przez polską firmę 11 bit studios, która za tą produkcję została nagrodzona między innymi Apple Design Award 2011. Dlaczego warto się zainteresować tym tytułem? O tym przeczytacie w poniższej, maniaKalnej recenzji Anomaly Warzone Earth.
Autorem opublikowanej poniżej recenzji jest Janusz Płowaś. Tekst został nadesłany w ramach konKursu „Wygraj monitor 3D”, w którym autor zdobył nagrodę główną.
Dlaczego właśnie Anomaly?
Grę zakupiłem w ramach akcji promocyjnej Humble Bundle i od razu przypadła mi do gustu. Spędziłem nad nią wiele długich wieczorów i pomimo upływu czasu mój zachwyt nad nią nie słabnie. Bardzo zdziwiło mnie, że tak innowacyjna i dopracowana graficznie gra nie doczekała się jeszcze recenzji z prawdziwego zdarzenia. Dodatkowo, jest to produkcja polskiego studia 11 bit studios, które za tą produkcję zostało nagrodzone między innymi Apple Design Award 2011.
Wymagania?
Do płynnej rozgrywki wystarczy procesor 1 GHz i 512 MB RAM, co przy oferowanej przez grę grafice uważam za duży plus. Chciałbym w tym miejscu również wspomnieć o niewątpliwe dużej zalecie tej gry, jaką jej dostępność na wiele platform. Możemy w nią zagrać zarówno na Androidzie, jak i na platformach iOS, Xbox, Windows, Linux oraz Mac OS.
Kilka słów o fabule
Przenosimy się do roku 2018, gdzie jesteśmy świadkami inwazji obcej cywilizacji. W wersji mobilnej przyjdzie nam walczyć na ulicach Bagdadu, wersja komputerowa rozszerza grę o walki w Tokio. Dowodzimy skromnym oddziałem składającym się z kilku pojazdów. Naszym zadaniem jest zbadanie technologii obcych oraz likwidacja ich stanowisk bojowych. Poszczególne misje mają różne cele, zwykle jednak polegają na dotarciu w konkretne miejsce lub wyeliminowaniu konkretnych wież przeciwnika.
Rozgrywka
W grze obserwujemy ulice miasta z widoku ptaka. Przed misją możemy przejrzeć mapy z naniesionymi pozycjami wroga, następnie wykupujemy pojazdy (maksymalnie 6) i planujemy trasę przejazdu. W tym miejscu chciałbym wspomnieć o niewątpliwej innowacji, jaką wprowadzili twórcy gry. Chociaż gra przypomina tzw. tower defence, to my jesteśmy stroną, która atakuje! Jest to pierwsza tego typu gra na smartphony, z jaką się spotkałem i pomysł ten bardzo przydał mi do gustu. To my decydujemy, jak przebiegnie trasa konwoju. Możemy kilka razy okrążyć dany obszar, aby wyeliminować wszystkie wieże obcych lub przebić się najkrótszą drogą, niszcząc jedynie niektóre.
W grze sukcesywnie wprowadzane są nowe zdolności (bez których rozgrywka była by prawie niemożliwa) oraz zaawansowane pod względem technicznym pojazdy. Nie spotkamy się tutaj z punktami doświadczenia czy poziomami (tzw. level). Na początku każdej misji otrzymujemy konkretną kwotę, którą musimy przeznaczyć na zakup pojazdów. Dodatkowo możemy zdobywać walutę, niszcząc wieże przeciwnika lub zbierając surowiec (zwany „Carusaurum”, zwykle jest on broniony przez większe siły obcych). Uzyskane w ten sposób środki możemy przeznaczyć na ulepszenie dowodzonych pojazdów lub zakup nowych.
Jak już wspominałem, rozgrywka nie była by możliwa, gdyby nie zdolności; Naprawa (zwiększa poziom „zdrowia” jednostek na danym obszarze), Osłona dymna (zmniejsza obrażenia, jakie otrzymują pojazdy na danym obszarze), Wabik (odciąga uwagę wież przeciwnika od naszego konwoju) oraz Bombardowanie (lotnictwo udziela nam wsparcia, zadając obrażenia siłom przeciwnika na konkretnym obszarze). Uzyskujemy je, niszcząc wrogie stanowiska (jeden zniszczona wieża = jedna losowa zdolność) oraz ze zrzutów zaopatrzenia (te jednak występują głównie w pierwszych misjach). Gra wymaga od nas zręcznego użycia dostępnych zdolności, aby nasze pojazdy były w stanie spełnić wyznaczony cel.
Do wyboru mamy sześć pojazdów, różniących się ilością punktów pancerza i siłą ognia; APC (tani, opancerzony pojazd o małej sile ataku, wykorzystywany głównie w początkowych misjach), Crawler (mobilna wyrzutnia rakiet, zadająca bardzo duże obrażenia, jednak słabo opancerzona), Tarcza (jednostka nie posiadająca broni, roztaczająca ochroną barierę wokół pobliskich pojazdów), Czołg (najmocniej opancerzona jednostka, o dużej sile ataku), Smok (trochę słabiej opancerzony czołg, wyposażony jednak w dwa działa, mogące atakować dwa różne cele) oraz Pojazd Zaopatrzenia (za kilka zniszczonych wież wroga otrzymujemy dodatkową zdolność).
Wszystkie pojazdy możemy ulepszać (oczywiście jest to związane z konkretnym wydatkiem), zwiększając tym samym siłę ich ataku, ilość punktów pancerza, siłę ochronnej bariery(Tarcza) lub zdolność, jaką otrzymujemy(Pojazd Zaopatrzenia).
Przeciwnik również dysponuje kilkoma rodzajami jednostek; Blaster (najsłabsza wieża, zadająca małe obrażenia, jednak występująca w dużych ilościach), Scorcher (wytwarza bardzo silne fale, zadające duże obrażenia jednostkom stojącym bezpośrednio przed nią), Behemoth (strzela dużymi pociskami, które zadają obszarowe obrażenia kilku naszym pojazdom), Stormray (atakuje wiązkami energii, bardzo szybko niweluje działanie Tarczy, podobnie jak Behemoth zadaje obrażenia kilku sąsiadującym ze sobą jednostkom), Hacker (wystrzeliwuje pociski zadające wysokie obrażenia przez pewien czas, który można skrócić wybierając w dobrej kolejności pojawiające się na ekranie cyfry) oraz Energizer (czerpie on energię z wykorzystywanych przez nas zdolności, po załadowaniu może odbudować zniszczone wieże). Na szczęście znając ustawienie jednostek przeciwnika, możemy dopasować trasę przejazdu, aby ponieść jak najmniejsze straty.
Za przejście każdej misji otrzymujemy określoną ilość punktów, dodatkowe otrzymujemy między innymi za wyższy poziom trudności, małe straty lub ilość zniszczonych wież. Możemy też otrzymać dwa medale za; Efektywność (w przypadku braku strat) i/lub Brutalność (zniszczenie wszystkich pozycji obcych).
Dodatkowo po przejściu kampanii możemy w dowolnym momencie wrócić do wybranej misji lub spróbować swoich sił w trybie Squad Assault i Squad Assault Rearmed, w którym na rozległej mapie musimy wyeliminować elektrownie przeciwnika, oczywiście solidnie bronione przez wieże wroga.
Piękna grafika nawet dla słabszych urządzeń
Pod względem zastosowanych efektów oraz animacji gra zostawia daleko większość produkcji, a jednocześnie działa bardzo płynnie nawet na urządzeniach z jednordzeniowymi procesorami. Choć wersja komputerowa wygląda lepiej, edycja mobilna po prostu cieszy oczy. Jedynie najnowsze produkcje dla Tegry 3 mogą ją pod tym względem zawstydzić. Jednocześnie gra nie pożera naszej baterii w tempie, do jakiego przyzwyczaiły nas gry typu Shadowgun. Moim zdaniem jest to obowiązkowa pozycja dla każdego fana pięknych tekstur i płynnej rozgrywki.
Podsumowanie
Czy warto kupić tą grę? Moim zdaniem zdecydowanie tak! Twórcy naprawdę się postarali i pozostawili w tyle inne studia, oferując innowacyjny pomysł połączony z świetną grafiką. Dodatkowo jej koszt w Sklepie Play (w momencie pisania tej recenzji) to jedyne 11,99 zł co stanowi równowartość zestawu kibica z Biedronki, a na pewno zapewni nam dłuższą i ciekawszą rozgrywkę, niż niejeden mecz.
Dużym plusem jest również zoptymalizowanie gry względem procesorów jednordzeniowych, dzięki czemu nie musimy inwestować w nową słuchawkę, aby doświadczyć tej pięknej grafiki. Chciałbym też bardzo pochwalić programistów za reakcję na uwagi użytkowników – początkowo na moim Transformerze w miejscu dymu wyświetlały się czarne kwadraty, jednak studio szybko skontaktowało się z NVidią i wypuściło aktualizację naprawiającą usterkę. Gra ma też swoje minusy, za największy uważam brak polskiej wersji językowej, który jest tym bardziej bolesny, że grę wyprodukowało polskie studio. Uważam jednak, że nieliczne minusy nikną przy długiej liście zalet tej gry. Jest to pierwsza produkcja 11 bit studios i moim zdaniem jeden z najbardziej udanych debiutów na polskiej scenie programistów. Z niecierpliwością czekam na kolejne ich produkcje, a na razie wracam do rozgrywki w „Anomaly”.
Wady i zalety
+ Innowacyjny pomysł
+ Świetna grafika
+ Płynność rozgrywki nawet na jednordzeniowych urządzeniach
+ Wiele możliwości przejścia każdej misji
+ Bardzo ciekawy tryb Squad Assault
+ Gra stworzona przez polskich programistów z 11 bit studios
+ Rozrywka na wiele godzin
+ Świetna oprawa dźwiękowa
+ Gra wydana na wiele platform, zarówno PC jak i mobilne
Oraz mały plus za wsparcie dla nowego iPada.
– Brak polskiej wersji językowej
– Ograniczenie wersji mobilnej jedynie do misji w Bagdadzie
– Brak synchronizacji postępów pomiędzy platformami
– Niestety wydaje się, że gra nie jest już rozwijana
Oraz mały minus za brak wersji dla WP7.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Polska gra a brak polskiej wersji językowej wtf ?